Merchandising

 

Gondolatátvitel, mégsem parapszichológia. Mi az?Merchandising a helyes válasz! Mielőtt bárki vitatott parapszichológia tevékenységet sejtene a merchandising mögött, leszögezhetjük, hogy valójában egy sikeres piaci arculat, „gondolat” átviteléről van szó az eredeti területtől eltérő piaci területre. Walt Disney bizonyára még nem gondolt arra, hogy új jogi kategóriát teremt Mickey Mouse figuráinak a vászonról papírárura történő átvitele kapcsán. Minden esetben a kérdéses személy, figura, védjegy általános ismertségét és vonzerejét használjuk fel annak reményében, hogy ezzel marketing költséget takaríthatunk meg.

Három tipikus esete van a merchandisingnak:

 

1/ Személyhez fűződő jogot viszünk át: például Alain Delon francia színész nevén ingeket árusítanak, vagy Gabriela Sabatini argentin teniszezőnő nevén pedig parfümöt. De ilyennek tekinthető a Real Madrid focicsapatról elnevezett esernyő, bögre vagy póló is.

 

2/ Szerzői jogokat viszünk át: például Disney figurák füzeteken, ágyneműkön, Star Warsból Darth Vader távirányítós játékok, kardok, Popeye figura tisztítószeren, Pinokkió tolltartón.

 

3/ Védjegyjogokat viszünk át: például Adidas parfüm, Porsche szemüveg, óra, Opel játékautó, Guinness csokoládé.

 

Természetesen mindhárom esetben szükségünk van a jogosult engedélyére, de gyakori, hogy épp maga a jogosult él ezzel a lehetőséggel. A fenti jogok párhuzamosan is élhetnek, ezért leggyakrabban a személyhez fűződő vagy szerzői jogokat is védjegyoltalommal védik, és ennek keretében érvényesítik.

 

Sajátos terepe a harmadik fél általi merchandising tiltásának egy, az olimpiai jelképek használata kapcsán létrejött nemzetközi szerződés (Nairobi Treaty, 1981). A Nairobi Szerződésnek közel 50 tagállama van, Magyarország 2009-ben ratifikálta. A szerződést többségében fejlődő országok ratifikálták. Az aláírók közül olyan jelentős országok hiányoznak, mint USA, Németország, Franciaország, Nagy-Britannia, Kína, Japán. A szerződés alapján az olimpiai jelképekkel kapcsolatos valamennyi védjegybejelentés megtagadható. A Nemzetközi Olimpiai Bizottság engedélye nélkül az olimpiai öt karika kereskedelmi célokra nem használható.

 
VédjegyAndras Pintz