Márkaépítés védjegy nélkül? Kockázatosabb, mint gondolná!
Tudta, hogy védjegybejelentés nélkül a márkaneve nincs biztonságban? Hiába építi azt gondosan, megfelelő jogi oltalom hiányában bárki levédetheti, használhatja, vagy akár meg is akadályozhatja, hogy Ön továbbra is éljen vele.
A védjegyoltalom megszerzése kulcsfontosságú. Ugyanakkor nem bonyolult, ha professzionálisan van előkészítve. Szakértői segítséggel gyorsan és zökkenőmentesen zajlik. Befektetés, ami idővel megtérül, hiszen jogi védelmet és üzleti előnyt biztosít.
Előző cikkünkben már ismertettük, hogy miért érdemes védjegy ügyvéd segítségét kérni. Most pedig azt nézzük meg, miért fontos már a kezdetektől tudatosan tervezni.
Miért lehet kockázatos a márkaépítés védjegy nélkül?
A márkaépítés komoly befektetés. Időt, pénzt, energiát igényel, amiért cserébe joggal vár megtérülést. Egy erős márka nemcsak felismerhetővé teszi a vállalkozását, hanem elősegíti, hogy a vásárlók Ön(ök) mellett döntsenek.
De hiába a márkaépítésbe fektetett minden erőforrás, ha jogi oltalom hiányában bárki jogosan használhatja az Ön által felépített nevet vagy logót. Sőt, akár le is azt védetheti sajátjaként.
Valós példa minderre: Az Apple egy 2012-es jogvitában elveszítette az "iPad" név kizárólagos használatának jogát Kínában. Egy helyi cég, a Proview Technology, korábban már bejegyezte a nevet, így az Apple-nek 60 millió dollárt kellett fizetnie a védjegy megszerzéséért (Forrás).
Az eset is jól példázza, hogy a védjegyoltalom nem csupán jogi formalitás, hanem az üzleti biztonság feltétele. Ha nem gondoskodik időben a bejegyzésről, akár évek munkája és jelentős pénzügyi befektetés is kárba veszhet.
Egy jól bejegyzett védjegy nemcsak véd a jogi buktatóktól, hanem üzleti előnyt is jelenthet. De mit kell tudni a folyamatról, és miért éri meg hosszú távon?
A védjegybejelentés nem költség, hanem befektetés
Ma már idejétmúlt a feltételezés, miszerint a védjegybejelentés ára megspórolható kiadás. Valójában hosszú távú befektetés. Megakadályozza, hogy illetéktelenek használják az Ön nevét vagy logóját, egyúttal jogi alapot biztosít, ha valaki mégis visszaélne ezekkel.
A legtöbb cégnél bevett gyakorlat biztosítást kötni akár a céges autóra, akár az irodára. De pont a legfőbb értéknek számító márkanév maradjon védtelen? A védjegybejelentés ezt a kockázatot segít áthidalni láthatatlan pajzsként.
Mennyibe kerül a védjegybejelentés, és mennyi időt vehet igénybe?
A védjegybejelentés ára attól függ, hogy Ön hol szeretné levédetni a márkáját:
● Magyarországon az SZTNH-nál az alapdíj 60.000 forint egy áru osztályra.
● Európai Unióban az EUIPO eljárása 850 euró egy osztályra.
● Nemzetközi szinten a WIPO rendszerében a díjak országonként változnak.
Ár-érték arány tekintetében korántsem kigazdálkodhatatlan összegekről van tehát szó. Még akkor sem, ha a bejelentés mellett érdemes számolni ügyvédi vagy szabadalmi ügyvivői díjakkal is.
Ráadásul pályázaton keresztül a hivatali díjak akár 70%-át vissza is igényelheti, amiről az alábbi cikkünkben írtunk.
Ami a folyamat időigényét illeti:
● Magyarországon kb. 4–6 hónap alatt történik meg a bejegyzés.
● EU-s védjegy esetén az átfutási idő 4–6 hónap, ha senki nem emel kifogást.
● Nemzetközi védjegyeknél az időtartam országonként változik.
Most nézzük meg lépésről lépésre, hogyan zajlik a folyamat a gyakorlatban, és milyen buktatókra célszerű odafigyelni.
A védjegy bejelentés folyamata
A márkavédelem területi hatálya attól függ, hogy hol kívánja érvényesíteni a márkájához fűződő jogait. Más szóval, a védelem kiterjedése azokra a piacokra korlátozódik, ahol a márka használatát biztonságba akarja helyezni.
● Magyarországon a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalánál (SZTNH) kell benyújtani a kérelmet. Ez kizárólag az ország területére biztosít jogi védelmet.
● Az Európai Unióban az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatalánál (EUIPO) egyetlen bejegyzéssel 27 országra kiterjedő jogi védelmet lehet szerezni.
● Nemzetközi szinten a Madridi Rendszer (WIPO) lehetőséget biztosít arra, hogy egyetlen eljárással több országban is érvényes védjegyet szerezzen.
A megfelelő bejelentési forma kiválasztása kulcsfontosságú. Ha nem a helyes joghatóságnál vagy földrajzi területen kéri az oltalmat, előfordulhat, hogy a márkája egyes piacokon továbbra is védtelen marad.
Érdemes már a regisztráció előtt átgondolni, hogy a márkavédelem mely piacokon lesz igazán fontos az Ön számára. Az optimális területet kiválasztása után a következő lépés annak biztosítása, hogy a tulajdona valóban egyedi és jogilag védhető legyen.
Konklúzió: Gondoskodjon időben márkája védelemről!
A védjegyoltalom olyan, mint egy üzleti pajzs. Megvédi Önt és vállalkozását azoktól, akik jogtalanul használnák a nevét vagy logóját. A márkaépítés mellett tehát a védjegy bejelentés is megtérülő befektetés hosszú távon.
A folyamat zökkenőmentes menedzseléséhez célszerű tapasztalt védjegy ügyvéd csapat segítségét kérni, aki pontosan tudják, hogyan kell hibamentesen végigvinni a folyamatot.
A Pintz és Társa Szabadalmi és Védjegy Iroda csapata abban segít, hogy márkája valóban védett, támadhatatlan és üzletileg értékes maradjon. Nemcsak a bejelentésben támogatjuk, hanem hosszú távon is figyelemmel kísérjük, hogy védjegye mindig biztos jogi alapokon álljon.
Ne hagyja, hogy egy mulasztás miatt elveszítse azt, amit évek alatt felépített. Lépjen időben!